གནས་ཚུལ་མཁོ་གཏོང་བ། གངས་འདབས།
བདེན་པའི་མེ་ལྕེ་རྗར་མན་གྱི་གྲོང་ཁྱེར་ Frankfurt རུ་ཚེས་༢༣ དང་། ༢༤ ཉིན་གཉིས་རིང་སྐོར་བསྐྱོད་གནང་སོང་། བོད་ཀྱི་རྩ་དོན་དང་། ལྷག་པར་དུ་ཉེ་བའི་ཆར་བོད་མི་ལྔ་བཅུ་ལྷག་གིས་གཅེས་པའི་ལུས་སྲོག་བོད་ཀྱི་བདེན་དོན་ཆེད་མེར་སྲེག་བཏང་ཡོད་པ་དེ་བཞིན་རྒྱལ་སྤྱིའི་ནང་འཛམ་གླིང་མི་དམངས་ཀྱིས་ཤེས་རྟོགས་དང་། རྒྱབ་སྐྱོར་ཡོང་སླད་དཔལ་ལྡན་བོད་མི་དམངས་སྤྱི་འཐུས་ཀྱི་སྣེ་ཁྲིད་འོག་འཛམ་གླིང་གི་གླིང་ཕྲན་ལྔ་ལ་བདེན་པའི་མེ་ལྕེ་སྐོར་བསྐྱོད་དང་། རྒྱབ་སྐྱོར་ཡོང་བའི་མིང་རྟགས་བསྡུ་རུབ་གནང་བཞིན་པས་ན། ཡོ་རོབ་ཀྱི་ཡུལ་གྲུ་༢༢ དང་། གྲོང་ཁྱེར་ ༢༨ ནང་སྐོར་བསྐྱོད་གནང་མུས་ཐོག ཡོ་རོབ་སྤྱི་འཐུས་གཉིས་ཡོད་པའི་ནང་ནས་སྤྱི་འཐུས་ལས་ཐོག་པ་སྐུ་ཞབས་ཐུབ་བསྟན་དབང་ཆེན་ལགས་ཀྱིས་དབུ་ཁྲིད་གནང་ནས་འདི་ཟླའི་ཚེས་གཉིས་ཉིན་སེ་པན་དུ་མགོ་འཛུགས་གནང་ཡོད་པ་དང་། འདི་ག་རྗར་མན་གྱི་གྲོར་ཁྱེར་གསུམ་ནང་སྐོར་སྐྱོད་གནང་མུས་ལས་ཐོག་མར་གྲོར་ཁྱེར་Frankfurt རུ་འབྱོར་གནང་སོང་། ཚེས་ ༢༣ ཉིན་ས་གནས་བོད་མི་བརྒྱད་ཅུ་སྐོར་ཞིག་དང་། བོད་ཀྱི་གྲོགས་པོ་ཁག་ཅིག་ནས་དཔལ་ལྷན་ཡོ་རོབ་སྤྱི་འཐུས་སྐུ་ཞབས་ཐུབ་བསྟན་དབང་ཆེན་ལགས་ཀྱི་དབུ་ཁྲིད་པའི་བདེན་པའི་མེ་ལྕེར་ཕེབས་བསུ་གཟབ་རྒྱས་ཞུས་པ་དང་། དེ་ནས་ཉིན་དེ་གའི་ཕྱི་དྲོ་ཆུ་ཚོད་གསུམ་རིང་གཏམ་བཤད་དང་། དྲི་བ་དྲི་ལན་གྱིས་ཚོགས་འདུ་ཞིག་འཚོགས་སོང་། ཚེས་ ༢༤ ཉིན་གྲོང་ཁྱེར་སྤྱི་ཁྱབ་ཀྱི་མདུན་ཐང་དུ་ཆབ་སྲིད་མི་སྣ་སྐོར་གཅིག་ལ་བདེན་པའི་མེ་ལྕེའི་དགོས་འདུན་དང་། དམིགས་ཡུལ་སྐོར་འབྲེལ་བཤད་གནང་བ་དང་། དེ་འབྲེལ་གྲོང་ཁྱེར་དབུས་སུ་ཆུ་ཚོད་ལྔ་ཙམ་རིང་མི་དམངས་ལས་མིང་རྟགས་བསྡུ་རུབ་ཞུས་པ་ཕུད། བོད་ཀྱི་རྒྱལ་གཅེས་དཔའ་བོ་དཔའ་མོ་ཚོས་ལུས་སྲོག་མེར་སྲེག་བཏང་དོན་དང་། དཔའ་ལྡན་སྤྱི་འཐུས་གྲོས་ཚོགས་ཀྱི་དགོས་འདུན་དོན་ཚན་གསུམ་དེ་གཏམ་བཤད་ཀྱི་ཚུལ་དུ་སྐུ་ཞབས་དབང་ཆེན་ལགས་མཆོག་དང་། རྗར་འཁོད་བོད་རིགས་ཚོགས་པའི་ཚོགས་གཙོ་མཆོག་གཙོས་པས་གཞན་ཁག་ནས་དབྱིན་བོད་རྗར་གསུམ་གྱི་སྐད་ཡིག་ནང་སྒྲོག་སྦྱང་གནང་སོང་། རྗར་འཁོད་བོད་རིགས་ཚོགས་པ་དང་། ས་གནས་ཧེ་སན་ཚོགས་ཆུང་གཉིས་ནས་Frankfurt རུ་ཉིན་གཉིས་རིང་གོ་སྒྲིག་ཞུས་སོང་། བདེན་པའི་མེ་ལྕེ་དེ་བཞིན་རྗར་མེ་ནི་ནང་སྐོར་བསྐྱོད་གནང་རིང་རྗར་འཁོད་བོད་རིགས་ཚོགས་པས་གོ་སྒྲིག་འཐུས་ཚང་ཞུ་མུས་ཐོག་བོད་དོན་རྒྱབ་སྐྱོར་ཚོགས་པ་ཁག་ནས་ཕྱག་རོགས་གང་ཐུབ་ཞུ་མུས་རེད་འདུག
ཡག་པོ་རེད། འདི་ལྟར་ང་ཚོ་ག་ས་གང་ནས་ལངས་དགོས་པ་རེད།
སྤྱི་འཐུས་གྲོས་ཚོགས་སུ་བཅར་མ་ཐུབ་ཀྱང་རང་ས་ནས་འགུལ་ན་དེ་བས་འཐུས་པ་རེད།
ཐུགས་རྗེ་ཆེ། ཚེ་རིང་།
བོད་གནས་བདེན་པའི་མེ་ལྕེ་འདིས་ཨེ་ཤ་ཡ་ཤར་མའི་ནད་རོ་ཚང་གི་རྫུན་པོ་ཆེ་དེ་སྲེག་ནུས་པར་ཤོག
བོད་མི་ཞིག་གི་བསམ་ཚུལ་འད་ིལ་ངེས་པར་དུ་གཟིགས་རོགས།
Please,comment only after careful reading. Thanx.
Global Tibetan Mass Movement
In the most recent history, since 2008 Tibetans inside Tibet has been continuously protesting against Chinese wrong policy implemented in Tibet over 60 years long . Also, unprecedented brutality and repression in Tibet has resulted a drastic action by Tibetans against Chinese communist party.
Tibetans inside Tibet had geared up their freedom movement since yr. 2009 and next three consecutive years, so much so that currently 3 to 4 self-immolations takes place in a single week or several cases of two people set themselves emblazed together very recently.
Whereas, we the exiled Tibetans in the free world seemed has no more interest or attentive towards Tibet’s issue and we do live on normal life without much unusual sentiment no matter what’s really goes inside Tibet, including our highly respected Lamas (Kyabgons), politicians and organizations.
Merely words of condolence and prayers do not fulfill the true aspiration of those most recent great 51 Tibetan martyrs and others who had sacrificed their precious life and everything for the nation every now and then.
Apparently, none of those Pawos and Pamos had ever expected prayers and all for their sacrifice but an eventual solution for Tibet’s tragic situation getting more urgent for the time being.
Although some kind of movements were launched by CTA, kashag , Kyithue ,NGOs and by individual from time to time in connection to the solidarity for Tibetan people inside Tibet. Nevertheless, these are simply a demonstration which has no more far reaching impact globally and particularly on China.
I appreciate our great Si-kyong for making awareness of Tibet issue all over the world and appeal to the world leaders for their support and sympathy on Tibet. I am truly moved by current flame of truth relay movement ignited by Tibetan parliament in exile. However, that still can’t give a pinch to our giant enemy to change her hardline policy in Tibet rather it is time and money consuming for us to some extent.
To be very clear, I am totally optimist to give my comment on CTA. I also highly appreciate Tibetan youth congress for their indefinite hanger strike in New York and New Delhi etc. And, an individual activist or freedom fighter like Mr. Tsetan Dorjee lak and so on. Somehow, we are still lacking something behind to make breaking news, shake the whole world and pressurize economic giant China to change its forceful policy and violent action against peaceful and innocent Tibetans particularly some parts of Do-kham region.
Well, to my personal point of view, it is absolutely high time for CTA (central Tibetan Administration), NGOs. In fact, all the exiled Tibetan people to gear up our strategy or political movement to meet our common goal ultimately. What if we are failed to seize the opportunity of the historical greatest time of Tibetan martyrs, the time of spreading the wave of heroic self- immolation of Tibetans in Tibet which no nation in the world has hold that record at all time in the past history. People inside Tibet can hardly do anything greater than this next to the phase of self-immolation movement.
Apparently, self-immolation will not continue for coming decades and time may come that people inside Tibet feel helpless and fed up with exiled Tibetans in free world for our mode of freedom struggle to resolve Tibet’s issue unproductively. Once that situation hit in Tibet, it is pretty sure that Tibet is going to die sooner or later.
Here, I have brought a little idea to strengthen ourselves at world stage by initiating a non-violent movement so called Global Tibetan mass movement . This movement should not base on prompted emotion rather thoughtful and systematic from beginning to the end.
For a better result, we need time to study or analyze about pros and cons possibly associate with this worldwide dynamic movement. It would definitely wise to analyze and calculate overall situation such as time, palace and expenditure before preceding the movement.
This movement should be launched at a time all over the world covering all significant places in the world like hitting a heavy rainstorm. Major places such as well recognized world organizations, president palaces or house of parliaments etc.
(Places or locations has to be discussed judiciously) The most important concern is about human resources. In this movement, forming a group of at least 50 to 100 voluntary Tibetans under the leadership of two or three competent persons has to be given first priority. After forming a hundreds of such dedicated and disciplined groups shall distribute to the marked location worldwide either in western or eastern world. (Leaders can be highly respected lama or politician, teacher, musician, heads of NGOs and so forth. This has to be discussed and request individually to lead the group before assigning the task. These selected persons should be well trained to manage their own group according to the terms and norms of the movement base on non-violence.
(Even better idea, there are a hundreds Tibetan NGOs or associations under under different names across the world. Hence, its prefect time to give them opportunity. let every exiled Tibetan organizations, associations and monasteries be entrusted to from that group individually and let them exercise their potential on the given date under a certain guideline or principle formulated during the this special general meeting which is mainly supervised by CTA. That’s what we call as true unity (Chikdril) to work collectively towards a single aim.)
our voice or demands should be uniform in front of world media. Financial management is another important area to be considered and discussed as it is an important factor to apply this whole idea to the practical level. )
Strategy :
Middle way approach as directed by CTA.
Goal
1. To ease agonizing situation facing by Tibetan inside Tibet currently.
2. Solve Tibetan issue through dialogue only with world support eventually.
Time & place
It should be fixed smartly by judging all the circumstances as cited above.
Duration
Indefinite strike will continue if and unless a concerned authority give a clear response against our common demands whatsoever.
(Indefinite strike: like that of once Tibetan youth congress organized effectively in front of UN in New york by 3 Tibetans in the beginning of this year. It could be hunger strike or any form of strike that has to be discussed in the meeting.)
Impact
Let the whole world to speak on Tibet at a same time where no nation has fear to speak out about Tibet against present Chinese government policy and human right violation etc.
China will be left alone and feel inferior as she can’t break the powerful unity of whole world against her policy and action.
The world media will surely focus on Tibetan freedom movement. Let the people inside Tibet be happy and be proud of us.
Note: This is just a roughly idea or draft from my level. To all the delegated dignitaries who are gathered for the 2nd special general meeting held in Dharamsala.
Kindly, raise this issue in the meeting or discuss about it if any of you found it as a sensible and constructive suggestion toward the very essence of ongoing 2nd general meeting and towards resolving our common goal a in conclusion. Thanking you in anticipation. By: Gyaton B. Dhargyal
Kindly,someone translate and port on home page
དེ་རིང་ནི་ལྷག་དཀར་ཡིན་པས། བོད་མི་ཚོས་བོད་སྐད་བརྒྱབ་པ་དང་། བོད་ཟས་ཟོས་པ། བོད་ལྭ་རྒྱོན་པ། བོད་གཞས་བཏང་བ། རྒྱལ་ཡོངས་ཚོགས་ཆེན་གྱི་དགོངས་འཆར་གསར་འགྱུར་དང་པོར་ལྷག་དཀར་ཡར་རྒྱས་གཏོང་དགོས་པ་སོགས་མང་དག་ཅིག་མཇལ་བས་དགའ་ཚོར་དཔག་ཏུ་རྒྱས།
འོན་ཀྱང་ད་ལྟ་དགོང་མོ་ལྟས་ངན་བོད་སྐད་འབྲི་སར་ཨིན་ཡིག་རིང་མོ་ཞིག་བཏང་ནས་འདུག་པས་དགོངས་འཆར་ལེགས་པོ་ཡིན་ཚོད་འདུག་ཀྱང་། བོད་ཡིག་གི་སྡིངས་ཆར་ཨིན་ཡིག་བཏང་བ་ཙམ་གྱིས་ཉོབ་ཐག་ཆོད་སོང་།
ཁ་བརྡའི་དྲ་དག་རྣམས་ནས་ཀྱང་བོད་སྐད་སྲུང་བར་སྐུལ་འདོད། བོད་དང་བོད་ཡིག་རྒྱལ་གྱུར་ཅིག
བདེ་པའི་མེ་ལྕེ་ཁུར་བཞག་ཐལ།།
རྒྱལ་ཁབ་མང་པོ་ཉུལ་བཞག་ཐལ།།
བོད་དོན་ཙམ་ཞིག་བཤད་བཞག་ཐལ།།
ཉན་ནི་འགའ་རེ་བསླེབས་བཞག་ཐལ།།
སྐུ་ངོར་ལྕེ་ལུ་བསྣར་བཞག་ཐལ།།
ཟ་མའི་སྡེར་ཁ་བསྒྲིགས་བཞག་ཐལ།།
སྐུ་ངོ་བརྒྱགས་པར་ཆགས་བཞག་ཐལ།།
དྲིན་ཆེན་ཟེར་ནི་ཡོད་བཞག་ཐལ།།
རེ་བ་རྒྱག་ནི་མང་བཞག་ཐལ།།
རེ་འབྲས་ལྷང་ལ་མ་བུད་ཐལ།།
རང་བཙན་གླེང་ནི་མེད་བཞག་ཐལ།།
ང་རང་སེམས་པ་སྐྱོ་བཞག་ཐལ།།
བདེན་པའི་མེ་ལྕེ་ཁུར་བཞག་ཐལ།། ནོར་བཅོས།
སྒང་གི་དབྱིན་ཡིག་ནང་བོད་མི་ཞིག་གི་བསམ་ཚུལ་དེ་ལ་དོ་སྣང་བྱེད་རིན་ཡོ་པ་ཞིག་འདུག བོད་བསྒྱར་གནང་རོགས་ཞུ།ཁྱབ་སྤེལ་དགོས་གལ་ཆེ།
ང་ཚོ་ཚང་མས་འདི་ལྟར་རང་རང་ས་ནས་
ལས་འགུལ་རེ་སྤེལ་ན་ཧ་ཅང་བཟང་།
ཚོགས་བཅར་མ་ཐུབ་ཀྱང་བསམ་ཚུལ་རེ་བཀོད་ན་ཡག་པོ་རེད་ད།
བསམ་འཆར་འདི་བོད་བྱེད་ཐུབ་མཁན་མ་བྱུང་བ་དེ་ངོ་ཚ་ཡག་རེད།རེ་བ་སྟོང་བཟད་གྱུར་སོང།
ཕྲུག་གུས་བརྩེ་མོ་རང་རེད་
ཡག་པོ་འདུག ཕྲུག་གུས་བརྩེ་མོ་རང་རེད།